Kaapelimuseoiden perhepäivä: Muodonmuutos!

Syksy on muodonmuutosten aikaa! Kaapelimuseoiden Perhepäivässä keskiviikkona 16.10.2024 kello 12-16 tarkastellaan muutosta ja muuntautumista. Tervetuloa koko perheen voimin oivaltamaan ja yllättymään. Tarjolla on kolmen museon verran työpajoja, opastuksia ja muuta kaiken ikäisille sopivaa ohjelmaa. Nuuskittavana myös Kaapelimuseoiden yhteinen Kuvasuunnistus! Löydätkö yksityiskohdat näyttelyistä?

Liput: alle 18-vuotiaat ilmaiseksi, aikuiset 18 € tai Museokortti

Ohjelma:

Suomen valokuvataiteen museo (0. ja 1. kerros)

Non-stop: Muodonmuutos -pimiöpaja klo 12–16 (0. kerros)

Pimiöpajassa pääset tutkimaan muuntautumista pimiössä fotogrammien eli kamerattomien valokuvien keinoin. Mukaan tarvitset vain uteliaan mielen!

Uusia osallistujia mahtuu mukaan aina, kun tilaa vapautuu. Pajaa suositellaan yli 5-vuotiaille. Alle 10-vuotiaat aikuisen seurassa.  Pajat sisältävät ohjauksen työskentelyyn sekä tarvittavat materiaalit ja välineet.

Toiminnalliset opastukset koko perheelle (kesto 30 min) klo 13 & 15 (lähtö 0. kerroksesta)

Toiminnalliset muotokuvaamista käsittelevät opastukset koko perheelle lähtevät kello 13 ja 15. Voit tutustua muotokuvaamiseen historiaan ja kokeilla studiokuvaamista omalla kännykälläsi.

Pajat ja opastukset pidetään Valokuvataiteen museon Etsin-näyttelyn työpajatilassa ja pimiössä, museon pohjakerroksessa.

Näyttelyt: Etsin, Tuomo Manninen: Me, Valtteri Kleemola: Valtterin maailmat sekä Kesytön ysäri – suomalaisen valokuvataiteen 90-luku.

Teatterimuseo (2. kerros)

Kasvomaalaus sabluunalla. Non-stop työpaja klo 12-16

Tee oma kevyt kasvomaalaus! Toteutuksessa käytetään vesiliukoisia kasvovärejä ja valmista sabluunaa.

Hahmotyöskentely. Non-stop työpaja  12-16

Miten hahmo muodostuu? Kokeillaan erilaisia tapoja liikkua esim. millainen hahmo syntyy jos liikettä johtaa nenä, polvet tai varpaat? Entä miten asento ja asenne vaikuttavat hahmoon?

Muodonmuutos peikoksi. Maskeeraajan työnäytös klo 13 ja 15

Seuraa maskeeraaja Vera Tuomolan työskentelyä, miten esiintyjän kasvot työstetään peikkomaisiksi. Kesto noin 30 min.

Myös Arkadia-teatterin näyttämö ja pukuhuoneen teatteripuvut ja tarpeisto ovat käytössä kaikenlaisille hahmoille ja kohtaamisille!

Teatteri lisää empatiaa, auttaa meitä kohtamaan itsemme ja toisemme. Tule kokemaan muodonmuutos pienesti tai suuresti, olemaan hetkeksi joku toinen.

Näyttelyt: Kolmas soitto, Arkadia-teatteri

Hotelli- ja ravintolamuseo (3. kerros)

Non-stop askartelupaja Maittavat perinteet klo 12-16

Askartelemme ruoka-annoksia kotien suosikkiherkuista. Askartelun aikana paperi kokee hämmästyttävän muodonmuutoksen maistuvaksi ateriaksi. Pajassa voi inspiroitua myös toisten kotien herkuista.

Löytöretki ruokaperinteeseen koko perheelle (kesto noin 30 min) klo 14 & 15.30

Ohjattua toimintaa ja löytämisen iloa näyttelyssä NAM YÖK HÄH – Mistä on ruokaperinteet tehty? Löytöretken aikana pääset ratkaisemaan pieniä tehtäviä, kattamaan perinnepöytää, pyöräyttämään onnenpyörästä, mitä erikoisempia perinneherkkuja.

Näyttelyt: Perusnäyttely Makuasioita ja vaihtuva näyttely NAM YÖK HÄH – Mistä on ruokaperinteet tehty?